Het is eenvoudig als uw kind overgewicht heeft, zelfvertrouwen mist of zijn energie niet kwijt kan, dan ‘stopt’ u het op judo en alle problemen worden opgelost. Als goede ouder heeft u dat voor uw kind over. Een uurtje per week in de dojo is het kind lekker aan het stoeien en binnen de kortste keren is uw zoon of dochter weer keurig op gewicht, blinkt van het zelfvertrouwen en kan zijn aandacht prima reguleren. U maakt alleen een keer per maand de contributie over en brengt elke week uw kind langs terwijl u in de kantine een kop koffie drinkt. Toch?
Judo als medicijn
Tegenwoordig worden steeds vaker kinderen doorverwezen naar het judo. Niet alleen door ouders onderling. Ook de huisartsen en het onderwijs hebben kennisgemaakt met de voordelen van het judo. De Judo Bond Nederland en andere partijen hebben hierop ingespeeld met bijvoorbeeld opleidingen voor Judoleraar in de Zorg en de organisatie Schooljudo.nl.
Wat is judo?
Judo is de weg die leidt naar de meest effectieve inzet van de kracht van lichaam en geest. Bij het trainen van judo harden en verbeteren we lichaam en geest door te oefenen in aanval en verdediging en door ons het wezen van deze weg lichaamseigen te maken. Het ultieme doel van het leren van judo is het vervolmaken van onszelf en verbeteren van de wereld door te doen wat juist is.Jigorō Kanō (vertaling door Loek van Kooten)
Hierbij wordt het judo ingezet als middel, waarbij het niet om de prestaties op toernooien gaat. Het gaat over bewegingsvormen waardoor de lichamelijke en geestelijke conditie van de kinderen verbetert. Door het spel van aanval en verdediging leren ze voor zichzelf opkomen en incasseren. Het stoeien kan zeer intensief zijn, dit is belangrijk in een maatschappij waar kinderen steeds minder bewegen. Door de structuur en etiquette binnen een goede dojo leren de kinderen respect en zelfbeheersing. Dit om slechts een paar voordelen van judo te noemen.
De rol van de judoleraar
Hierbij verschuift ook de rol van de judoleraar. De judoleraar wordt steeds meer pedagoog en coach. Hierbij coachen we de judoka niet alleen hoe ze iemand op de grond kunnen werpen en controleren. We proberen ze ook principes mee te geven, waarmee ze hun leven op een bewuste manier kunnen vormgeven en het beste uit lichaam en geest kunnen halen.
De leraar moet hiervoor veel differentiëren in zijn benadering. De judoka met overgewicht doet wellicht aangepaste oefeningen ter voorkoming van blessures. De onzekere judoka heeft extra oefeningen voor het contact met de anderen. Weer een andere judoka wil veel stoeien voor het leren van zelfbeheersing (“de ander heel laten”) en zijn energie kwijt te raken. En dit kan allemaal pas als je een ‘ik-je’ op zijn eigen niveau hebt weten te bereiken.
Wondermiddel voor een langdurig blijvend resultaat
Judo is geen wondermiddel, zoals in een reclamefolder. Het is niet na slechts tien lessen van een uur dat een kind op gewicht en zelfverzekerd is. Het kan zeker positieve effecten bewerkstelligen in korte tijd. Echter, voor een langdurig blijvend resultaat is meer nodig.
Uiteraard helpt het als een kind meer dan een keer per week traint en intrinsiek gemotiveerd is. Een leraar geeft tegenwoordig zo’n tien tot dertig kinderen op de tatami de nodige aandacht. De goede judoleraren die ik ken, besteden ook voor en na de les graag tijd aan het begeleiden van kinderen. Toch is de tijd beperkt, omdat er steeds meer persoonlijke aandacht wordt verlangd. Iedereen heeft zijn of haar eigen rugzakje.
Het helpt ook als een kind langer volhoudt en hierin wordt gestimuleerd door zijn omgeving. Ik zie judo als een weg voor het leven. Echter, ken ik ook veel mensen die twee jaar judo hebben beoefend en daar op oudere leeftijd nog steeds voordeel uit halen, zoals nog steeds goed kunnen valbreken en zich zekerder voelen. Het is dan ook wenselijk dat een kind gestimuleerd wordt om voor langere tijd judo te beoefenen om echt de positieve effecten te ervaren.
De rol van de ouders, verzorgers en omgeving
Nu komt mijn punt. Een goede judoleraar stopt veel tijd en aandacht in de kinderen. Echter, we weten dat hij of zij haar aandacht over meerdere kinderen moet verdelen. Daarnaast ziet een judoleraar een kind gemiddeld een tot twee keer per week een uur. Er blijven dus vele uren in de week over dat een kind niet de judoleraar ziet en thuis of op school is.
Twee uur judo is dan ook minder effectief als er buiten de lessen niet wordt ‘getraind’. Een kind zal hierbij moeten worden gesteund door een ouder of verzorger om ook buiten de dojo de principes van het judo toe te passen.
Als een kind bijvoorbeeld netjes twee keer per week keihard traint om af te vallen, maar vervolgens wordt thuis niet op de voeding gelet, dan zijn de positieve effecten minder. Als een kind zich leert weren in de judoles en zelfverzekerder wordt, maar thuis te horen krijgt dat hij niet genoeg wint of harder zijn best moet doen, dan zijn de positieve effecten minder. ‘Drukke’ kinderen moet buiten de judo ook voldoende hun energie kwijt kunnen, aandacht krijgen en goede voeding nuttigen.
Er is dus een enorme belangrijke rol weggelegd voor ouders, verzorgers en de omgeving. De kinderen moeten voldoende beweging, aandacht krijgen en leren wat gezonde voeding is. Daarnaast kunnen zij ook op mentaal vlak een positieve invloed uitoefenen door bewust de kinderen te ondersteunen in hun mentale ontwikkeling. Soms alleen met wat positieve aandacht en andere keren door het begeleiden van een kind in het zelf zoeken naar oplossingen.
Hiervoor is de diversiteit van de judoleraar enorm belangrijk. Hij coacht niet alleen de kinderen, maar vaak ook de ouders en omgeving. Als leraar heb je de mogelijkheid om te helpen met het zoeken naar oplossingen, zodat zij de kinderen optimaal kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van hun lichaam en geest voor een betere samenleving.
Judo is helaas geen NetFlix
Helaas is judo dus geen passieve activiteit. Lekker een uurtje consumeren als een film of serie op Netflix en dan naar bed. Nee, judo is geen kant-en-klaar product dat je afneemt. Om als kind echt voordeel te halen uit het judo is een actieve houding noodzakelijk van het kind zelf met ondersteuning van de ouders en zijn omgeving, waarin zij worden gecoacht door een betrokken judoleraar.
Met de juiste inspanning kan judo veel geven aan de judoka. Uit eigen ervaring kan ik spreken dat ik door judo mijn lichaam en geest heb ontwikkeld. Vroeger moest ik tussen twee lijntjes tekenen voor mijn motoriek en nu kan ik mooie worpen maken. Ook heb ik beter leren omgaan met tegenslagen en somberheid, want bij judo sta je na elke val weer op.
Geen eenvoudige weg
Judo is geen eenvoudige weg. Het ontwikkelen van lichaam en geest kost meer dan eenmalig twee uurtjes een goeroe bezoeken. Het is meer dan alleen consumeren.
Echter, het is de inspanning waard. De normen, waarden en levenswijsheden die in het judo liggen besloten zijn van onschatbare waarde voor zowel kinderen als volwassenen. Hoe actiever en langer wij judo bestuderen, hoe meer wij hiervan kunnen leren.
Als er inspanning is, is er vervulling.Jigorō Kanō
Het judo is een fantastisch instrument voor bijvoorbeeld het leren valbreken, meer zelfvertrouwen, hogere weerbaarheid en verbetering van de motoriek. Hiervoor heeft het kind niet alleen intrinsieke motivatie en coaching van een goede judoleraar nodig, maar ook de ondersteuning van zijn ouders, verzorgers en omgeving. Daar krijgt het kind iets voor terug, waar hij of zij het hele leven wat aan heeft.
Met dank aan Ron van Raaphorst (www.meerdanjudo.nl) voor het aandragen van het onderwerp van deze blog.